srijeda, 31. srpnja 2013.

Kalcij sprečava lomove kostiju

Koliko je telo "tvrdo" ili "mekano" zavisi od kalcijuma pa kada se kaže da ga u telu odrasle osobe ima između 1 do 1,5 kg, onda to zvuči – čudno.

Preparati kalcija čvrst su dokaz koliko suplementi mogu biti korisni. Ako se kombinira s D vitaminom, kalcij može smanjiti problem lomova kostiju starijih osoba čak za 50%.


Ako je, dakle, kalcij temeljni građevinski materijal našeg kostura, onda bismo o njemu trebali voditi više računa. U praksi to najčešće nije tako. Onaj tko misli da je spominjanjem kostiju i zuba stavljena točka na kalcij prevario se jer je održavanje "čvrstoće" tijela samo jedna od njegovih funkcija. Druge tek dolaze na red.

 Kako djeluje

U "orkestru" minerala kalcij ima počasno mjesto premda on radi u sprezi s magnezijem i vitaminom D. Ovaj posljednji često se potpuno zaboravlja, što može imati vrlo neugodne posljedice. Vitamin D, naime, upravlja distribucijom i apsorpcijom kalcija, a ovaj opet utječe na krvni tlak. Reducirajući apsorpciju oksalata (soli oksalne kiseline) koji imaju tendenciju taloženja, kalcij sprječava nastanak bubrežnih kamenaca. U probavnom traktu kalcij veže na sebe dio masti i kolesterola te tako pomaže organizmu u uspostavljanju ravnoteže ovih tvari.
Kalcij se koristi kao preventiva ili pomoćno sredstvo kod celijakije, osteoporoze, rahitisa, visokog tlaka, hiperkolesterinemije, PMS-a, stomatitisa.
Iz ovoga se vidi da je djelovanje kalcija u tijelu višeslojno; od tlaka i propusnosti krvnih žilica, do kvalitete zuba i kostiju. Rahitis u djece samo je jedna od težih posljedica nedostatka ovog minerala. Razvoj ploda u utrobi majke direktno ovisi o opskrbi kalcijem. Razvoj osteoporoze kod starijih osoba rezultat je poremećaja u opskrbi kalcijem.

 Gdje se nalazi

Najveći dio kalcija dolazi u organizam putem mlijeka i mliječnih prerađevina, a tko se odriče mlijeka, odriče se i kalcija. Ostali izvori su sjeme sezama, sardine, zeleno lisnato povrće, tofu dobiven pomoću kalcijevih soli itd. Naravno, najveći su izvor kalcija odgovarajući suplementi (kalcijeve soli).

 Izbor suplemenata kalcija

Deficit kalcija je moguć kod osoba koje ne konzumiraju mlijeko i mliječne prerađevine (vegetarijanci, makrobiotičari), kod osoba sa Sjevera koje nedovoljno izlažu tijelo suncu i kod djece.
Ako se kombinira s D vitaminom, kalcij može smanjiti problem lomova kostiju starijih osoba čak za 50%.
Nije u pitanju je li izvor kalcija školjka, kalcijev karbonat, glukonat ili neka druga sol, nego koliko kalcija ima u spoju i kakva je apsorpcija iz tih sirovina. Naime, jedno je kalcij naznačen na etiketi, a sasvim je drugo koliko će tog kalcija vaš organizam iskoristiti.
Istraživanje je pokazalo da se kalcijev citrat bolje apsorbira od kalcijeva karbonata, a ta je sirovina ujedno i skuplja. Rješenje u kombinaciji kalcijev citrat/malat (CCM) dalo je u pokusima izvrsne rezultate koji se uveliko koriste kod nekih proizvođača. Za mikrokristalni hidroksiapatit (vrsta koštanog brašna) utvrđeno je da poboljšava koštanu masu, ali nakon saznanja da se "prioni" prenose i putem kostiju (goveđe ludilo), takav izbor je otpao.
Što je veći sadržaj kalcija u sirovini, to su manje tablete. Primjerice, kalcijev karbonat sadrži oko 40% kalcija dok ga u kalcijevu citratu ima samo 24%. Jasno je da se preporučuje kalcijev karbonat jer naprosto za postizanje dnevne količine treba manje tableta. Međutim, česta je pojava da se takve tablete rasipaju (listaju) te da se teže tope. Testiranje se može obaviti tako da tabletu ostavite u pola čaše octa oko 30 minuta uz povremeno protresanje. Ako je sve u redu, ne bi smjelo biti netopiva ostatka.
Premda ima nedostatke u apsorpciji, kalcijev karbonat ima odgovarajući učinak. Štoviše, postoje autori koji tvrde da je bioraspoloživost kalcija iz kalcijeva karbonata približna onoj iz mlijeka. Zapravo, ona je bolja od svih drugih spojeva osim od kombinacije citrat/malat.
U brojnim pokusima utvrđeno je da se suplementi kalcija bolje apsorbiraju kada se tablete uzimaju zajedno s obrocima. Uzimanje između obroka povećava rizik od bubrežnih kamenaca. Zanimljivo da se u prevenciji osteoporoze preporučuje uzimati suplemente kalcija – navečer. Opća je preporuka ne uzimati suplemente kalcija na bazi koštanog brašna zbog visoke kontaminacije olovom i dolomita zbog sadržaja arsena i žive. Helatirani oblik kalcija je skuplji, a nema nikakvih prednosti nad običnim kalcijem.
Za pretvaranje soli kalcija u čisti kalcij, kalcijev karbonat množite s 0,4 (na primjer, 500 mg kalcijeva karbonata x 0,4 = 200 mg kalcija). Kod kalcijeva citrata množite s 0,21 (na primjer, 950 mg kalcijeva citrata x 0,21 = 200 mg kalcija); kod kalcijeva laktata množite s 0,13 (na primjer, – 1 550 mg laktata x 0,13 = 200 mg kalcija), a kod kalcijeva glukonata množite s 0,09 (na primjer, 2 200 mg glukonata x 0,09 = 200 mg kalcija).

 Doziranje i toksičnost

Na temelju novih saznanja, Nacionalna akademija znanosti SAD-a utvrdila je vodič za korištenje kalcija u kojem je predviđeno povećanje postojećih preporuka za 25 do 50%. Tako je za dob od 19 do 50 godina preporuka 1 000 mg dnevno, za osobe preko 51 godine života 1 200 mg dnevno. Za žene u postmenopauzi 1 500 mg dnevno. Tijekom dana najbolje je suplementirati u dozama po 500 mg.
Zatvor, plinovi u crijevima i mučnina mogu katkad biti popratni simptomi za vrijeme uzimanja kalcija. Vrlo visoki unos kalcija putem mlijeka može izazvati "alkalni sindrom". Osobe s hiperparatireoidizmom i kroničnom bolesti bubrega ne smiju uzimati suplemente kalcija. Ne preporučuje se veća dnevna doza od 1 200 mg. Ne treba zaboraviti da je za apsorpciju kalcija neophodan vitamin D u količini od 400 i.j. dnevno.
Također ne treba zaboraviti da aminokiselina lizin pospješuje apsorpciju kalcija. Mlijeko ostaje odličan izvor kalcija pa, primjerice, 2 - 3 čaše dnevno mogu osigurati 600 - 900 mg. Laktoza iz mlijeka ubrzava apsorpciju kalcija.
Poznato je da soli kalcija mogu reagirati s antibioticima i nekim drugim lijekovima, što može umanjiti apsorpciju i učinke i jedne i druge strane.

Coolinarika

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.