petak, 21. lipnja 2013.

Minerali u našem tijelu

Fluor
 Dnevne potrebe: 1,5 mg - 4 mg
 Uloga: ucestvuje u izgradnji i jacanju kostiju i zuba, sprecava karijes, sa kalcijumom i vitaminom D deluje protiv osteoporoze
 Prirodni izvori: pijaca i mineralna voda, riba, jaja, crni caj
 Deficit: karijes, parodontopatija, osteoporoza



Mangan
 Dnevne potrebe: 2 mg - 5 mg
 Uloga: deluje antistresno, stiti celijske membrane, ucestvuje u izgradnji hrskavice i vezivnog tkiva
 Prirodni izvori: zeleno povrce, integralne zitarice, semenke, suvo voce, mahunarke
 Deficit: smanjena tolerancija psihofizickih napora, problemi sa zglobovima, reproduktivnim organima, ocima, sluhom, arterioskleroza

Bakar
 Dnevne potrebe: 1 mg - 2 mg
 Uloga: pomaze funkciju nervnog sistema, jetre, antivirusno deluje, podstice resorpciju gvozdja, formira elastin sa cinkom i vitaminom C
 Prirodni izvori: iznutrice, cokolada, skoljke, sveze voce i povrce, lesnici, mahunarke, suvo voce
 Deficit: sklonost infekcijama, anemija, poremecaji ponasanja. Opasno predoziranje, talozenje u jetri i mozgu. Koriscenje oralnih kontraceptiva povecava nivo bakra u krvi

Selen
 Dnevne potrebe: do 200 mcg
 Uloga: borac protiv slobodnih radilkala, antioksidans, jaca imuni sistem, smanjuje rizik od infarkta, antitumorski deluje, uklanja toksicne teske metale iz organizma
 Prirodni izvori: meso, skoljke, rakovi, zitarice, pecurke, beli luk
 Deficit: smanjen imunitet, ostecenja celija, rizik od malignih bolesti, ubrzano starenje organizma

Cink
 Dnevne potrebe: 20 mg
 Uloga: jaca imunitet, ubrzava zarastanje rana, pomaze rast i razvoj, kao i plodnost
 Prirodni izvori: meso, posebno govedje, iznutrice, ostrige, rakovi, sir, ovas, jecam, pivski kvasac
 Deficit: cest kod vegetarijanaca! Sklonost infekcijama, otezan oporavak posle bolesti

Sumpor
 Dnevne potrebe: zadovoljava ih dovoljan unos belancevina
 Uloga: funkcija kostano - zglobnog sistema, rast i zdravlje kose. U velikim kolicinama ometa apsorpciju selena
 Prirodni izvori: pilece meso, jaja, rakovi, svinjetina, zelje, cvekla, mahunarke
 Deficit: poremecaj funkcije svih organa ciji rad pomaze

Fosfor
 Dnevne potrebe: odrasli 800 mg, trudnice i dojilje 1200 mg
 Uloga: sa kalcijumom gradi kosti, pomaze metabolizam ugljenih hidrata, pravilnu funkciju srca i bubrega, rast i razvoj organizma, deluje protiv akni, alergija, opekotina, dijabetesa, hipertenzije, grceva kod beba, vazan kod alkoholicara
 Prirodni izvori: zitarice, mleko, zeleno povrce, govedje meso, piletina, riba, bademi, mahunarke
 Deficit: zedj, suva koza, nesanica, neuroze, slabost, povracanje, problemi sa bubrezima, bolovi u kostima i zglobovima

Jod
 Dnevne potrebe: 150 mcg
 Uloga: ulazi u sastav hormona stitne zlezde koji regulise sve zivotne funkcije. Rastvori joda imaju antibakterijsko delovanje, koriste se kao antiseptici i dezinficijensi
 Prirodni izvori: riba, morski plodovi, alge, so, pecurke, spanac, soja
 Deficit: smetnje u rastu i razvoju, suva i naborana koza, otoci, poremecaji srcanog rada

Kalcijum
 Dnevne potrebe: 800 mg - 1200 mg
 Toliko ga priblizno ima u litru mleka. Vece potrebe imaju deca, trudnice, dojilje i stariji
 Uloga: izgradnja kostiju, funkcionisanje misica (i srcanog), prenos nervnih impulsa, zgrusavanje krvi, uravnotezenje funkcije celija i raznih enzima
 Prirodni izvori: mleko, mlecni proizvodi, jaja, riba, bademi, mahunarke, brokoli
 Posledice deficita: rahitis, osteoporoza, ceste frakture kostiju, tetanija, poremecaji koagulacije krvi

Kalijum
 Dnevne potrebe: 2 g - 6 g
 Uloga: Glavni celijski elektrolit, antagonist natrijumu. Vazan za funkciju srca, bubrega, misica, acidobaznu ravnotezu
 Prirodni izvori: kuhinjska so, zeleno lisnato povrce, banane, kajsije, paradajz, jabuke, meso, mahunarke, pecurke, orasi, lesnici, krompir, tunjevina, brokoli, sargarepa, suncokret
 Deficit: malaksalost, slabost misica, otoci, srcane aritmije, dijareje

Natrijum
 Dnevne potrebe: 550 mg - 3500 mg
 Unos umanjiti na 0,5 g kod hipertenzije, bolesti srca i bubrega
 Uloga: glavni element ekstracelularne tecnosti
 Prirodni izvori: kuhinjska so, meso, suhomesnati proizvodi, jaja, zitarice, riba, masline, stari sirevi, supe, sosovi, fast fud
 Simptomi deficita: malaksalost, slabost misica, vrtoglavica, glavobolja
 U slucaju viska: hipertenzija, veliki gubici kod znojenja

Gvožđe
 Dnevne potrebe: muskarci 10 mg, zene 18 mg. Vece potrebe u reproduktivnom periodu i trudnoci
 Uloga: u sastavu hemoglobina prenosi kiseonik svim tkivima, pomaze rast i razvoj dece, funkciju imunog sistema
 Prirodni izvori: riba, jaja, mleko, iznutrice, crveno meso, mekusci, divljac, socivo, zeleno lisnato povrce, lesnici, pasulj
 Deficit: anemija, malaksalost, pospanost, opadanje kose, tahikardija. Ako ga unosite kao supstituciju, uzimajte obavezno vitamin C, a smanjite unos sireva, jer kalcijum ometa njegovu resorpciju

Magnezijum
 Dnevne potrebe: 250 mg - 350 mg
 Uloga: antistresni element! Funkcija nervnog, kostano - misicnog, kardiovaskularnog sistema, sinteza belancevina, regulacija probave
 Prirodni izvori: cokolada, banane, zeleno povrce, soja, pasulj, orasi, lesnici, meso, belo brasno, kakao
 Deficit: glavobolja, razdrazljivost, aritmije, konvulzije, povracanje, anoreksija, izrazem PMS

Hrom
 Dnevne potrebe: 50 mcg - 200 mcg
 Uloga: regulise nivo secera u krvi, jaca imunoloski sistem, deluje protiv arterioskleroze
 Prirodni izvori: meso, iznutrice, pivski kvasac, zitarice, ulje, pecurke

 Izvor: Dr.A.Joksimović

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.