ponedjeljak, 15. listopada 2012.

Zašto su vitamini važni?


Teško je točno reći kolika je optimalna veličina vitamina koja se treba uzeti jer sve zavisi o potrebama.


 Zašto su vitamini važni? Koje sve vitamine imamo? U kojim namirnicama možemo pronaći vitamine i koju su nam vitamini prijeko potrebni česta su pitanja na koja često ne dobivamo određene odgovore. Razradom ove teme pojasnit ćemo vam, i objasniti sve o vitaminima i njihovom utjecaju.

Vitamini su organske tvari. Rast i razvoj organizama uvelike ovisi o vitaminima. Kažemo da su biološki regulatori kemijskih reakcija za izmjenu tvari u organizmu. Nemaju energijske vrijednosti, no sudjeluju u kemijskom procesu kao biokatalizatori. Glavni su sastojci pravilnog rada cijelog organizma, rasta i djeluju kao antioksidansi kod bolesti. Važni su i potrebni u ljudskom i životinjskom organizmu koji ih uglavnom ne mogu sintetizirati iz jednostavnijih spojeva. Konzumiranjem biljne i životinjske hrane (sad već i sintetičkih vitamina), podmiruju se potrebe organizma za vitaminima.

Zaista je teško točno reći kolika je optimalna veličina vitamina koja se treba uzeti jer sve zavisi o potrebama. Različitost fiziološkog načina odnosno uvjeta života, svakodnevna upotreba vitamina nije ista za svakog čovjeka. Uzmimo za primjer trudnice koje svakako trebaju veću količinu vitamina nego običan čovjek.

Podjela vitamina:
Vitamine dijelimo u dvije velike osnovne skupine:
Vitamine topljive u mastima (A, D, E , K)
Vitamine topljive u vodi (B-kompleks, C, H)

Vitamini topljivi u mastima

Akserofolt (retinol), ili vitamin A – To je vitamin rasta i razvoja tkiva. Važan je za vid, kožu i sluznicu. Postoji i provitamin A koji je beta-karoten, a nalazimo ga u biljkama i ljudskom organizmu dok se on na kraju razlaže u vitamin A. (Provitamini su stvari koje u nama prelaze u vitamine) Ukoliko nemamo dovoljno vitamina A postoji mogućnost da obolimo od noćnog odnosno kokošjeg sljepila. Ovog vitamina ima najviše u jetrima, jajima, tamnozelenom povrću i neobranom mlijeku


Kalciferola ili vitamin D – Najvažniji su vitamini D2 i D3 jer reguliraju taloženje kalcija u kostima. D2 vitamin (ergokalciferol) nastaje ultraljubičastim zračenjem provitamina ergosterola iz potkožnog tkiva. Sunčane zrake koje nam dotiču kožu osiguravaju nam potrebnu količinu našeg D vitamina jer ga tijelo onda samo proizvodi. Nalazimo ga u lososu. Sardinama, žumancima i ribljem ulju.


Tokoferol ili vitamin E – E vitamin je vitamin plodnosti (ili antisterilitetni vitamin) čiji nedostatak stvara smetnje u trudnoći. No ono što nam je zapravo bitno je da je vitamin E, vitamin kože! Čestim uzimanjem vitamina E održava se ljepota kože, i ona postaje sjajnija i meka na dodir. Vitamin E također poboljšava koncentraciju i umne sposobnosti. Izvori: Hladno prešana ulja, jaja, pšenične klice, slatki krumpir, lisnato povrće.

Filokinom ili vitamin K – Sprječava krvarenje a možemo ga pronaći u cvjetači i soji koliko i u žumanjcima te zelenom lisnatom povrću.

Vitamini topljivi u vodi

Vitamin B1 ili Tiamin (Aneurin) – Važan za živčani sustav te njegov rast i razvoj. Njegov nedostatak uzrokuje bolest beriberi koja izaziva trnenje ruku i grčenje nogu te živčanim smetnjama. Najviše obiluje u pivskom kvascu, smeđoj riži, iznutricama, mesu, orasima, mahhunarkama, te ribi.

Vitamin B2 ili Riboflavin (laktoflavin) – Još jedan vitamin koji djeluje na zdravlje i sluz kože. Jeste li znali da njegov nedostatak uzrokuje ranice u kutovima usana? Osobito djeluje na rast i razvoj živčanog sustava. Pivski kvasac, melasa i neobrađena zrna najveći su stanovi Riboflavina ili vitamina B2

Vitamin B3 ili Nikotinska kiselina (niacin PP-faktor) - Igra glavnu ulogu u metabolizmu ugljikohidrata i masti. Njegov nedostatak uzrokuje crvenilo i ljuštenje kože te želučane i probavne smetnje. Nemasna mesa, mlijeko, perad i riba dat će nam dovoljno B3 vitamina.

Vitamin B5 ili Pantotenska kiselina – Vitamin je koji je neophodan za ljudski metabolizam. Sudjeluje u oslobađanju energije iz ugljikohidrata, bjelančevina i nešto masti, te u korištenju drugih vitamina. Izvor: pivski kvasac, iznutrice, žumanci, mahunarke, losos, klice pšenice

Vitamin B6 ili Piridoksin – Kao i E, te B2 vitamin sudjeluje u zdravlju kože. Pomaže pravilnoj apsorpciji vitamina B12 u tijelu i krvna slika izgledati će puno bolje ukoliko imamo dovoljno B6 vitamina. Naći ćemo ga u mesu, iznutricama, mahunarkama i melasi

Vitamin B12 ili Cijanokobalamin – Crvene krvne stanice dozrijevaju pomoću ovog vitamina a poboljšava apsorpciju A vitamina. Nedostatak ovog vitamina uzrokuje anemiju.

Glavni izvori ovog vitamina su u iznutricama, ribi i svinjetini, jajima, mlijeku, siru, i mliječnim proizvodima.

Vitamin C ili Askorbinska kiselina - Svima nam dobro poznati vitamin C. Štiti organizam od infekcija, i glavni je posrednik u tvorbi vezivog tkiva (zubi, kosti). Nedostatak vitamina C uzrokuje glavobolju, pospanost i umor nogu.

Vitamin C naći ćemo u zelenoj paprici, citrusu, šipku, trešnji, divljoj jabuci, brokuli i rajčicama.

Vitamin H ili Biotin – Ovog vitamina najviše ima u kvascu, goveđoj jetri, bubrezima, jajima i cvjetači. Utječe na zdravlje kože.


I za kraj:
Pripazite na unos i količinu vitamina. Naime, višak vitamina, ili nedovoljna zastupljenost vitamina u svakodnevnoj prehrani dovodi do poremećaja u organizmu (hipervitaminoza i hipovitaminoza). Dok je nedostatak vitamina jedan od najpoznatijih (avitaminoza), koji uzrokuje niz bolesti; skorbut, berberi, rahitis i dr. Budite uvijek zdravi i nemojte dopustiti da manjak vitamina utječe na vaš organizam.

{Zena}

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.