četvrtak, 12. travnja 2012.

Grčevi u nogama


Nevjerojatno je kako mnogo ljudi doista pati od ovog sindroma. Isto je tako interesantno koliko malo tome pridajemo pažnje. Bit će da to u medicini ne smatramo dovoljno interesantnom temom za raspravu, jer to i nije "ozbiljna" bolest. Možda će i mnogim čitateljima izgledati suvišnom priča o tamo nekakvim grčevima, koji nisu stvarno opasni, ali smetaju i to jako. Naime, ako vas jednom probudi bolan grč u potkoljenici, pripisat ćete to napornom radnom danu, nervozi ili čemu drugom. Ako se to dogodi dva puta, obećati ćete sebi da će već sutra uslijediti smanjivanje dnevnog ritma koji vam očito smeta. No, ako se to redovito pojavljuje iz noći u noć, potražiti ćete pomoć.

Noćni se grčevi javljaju u čak 70% odraslih ljudi iznad pedesete godine života, iako se pojavljuju u svakoj životnoj dobi, čak i u djece. Pravi uzrok ovom stanju nije poznat. Moguće je neke slučajeve povezati sa spuštenim stopalima, dugim stajanjem, dugim sjedenjem ili ležanjem, te smanjenim dnevnim unosom tekućine (blažom dehidracijom). Rijeđe je ovaj simptom prateći u ozbiljnijih bolesti, poput dijabetesa, Parkinsonove bolesti, hipoglikemije, anemije, bolesti tiroidne žlijezde, ili poremećaja u endokrinom sustavu, a može biti i popratni efekt upotrebe nekih lijekova.

Cijela se priča događa na način da vas sasvim nenadano u neko doba noći probudi bolan grč u potkoljenici. Takav intenzivan bol može trajati od petnaestak sekundi do desetak minuta, ali neugoda i bol nakon što on završi, može se nastaviti i kasnije. No noćni se grčevi ne trebaju miješati sa sindromom nemirnih nogu, kod kojeg dolazi do neugodnog puzajućeg osjećaja u donjim ekstremitetima, što prolazi nakon kraće šetnje ili nekoliko učinjenih vježbi. U tom slučaju, iako je prisutna neugoda, nema bolova u punom smislu te riječi.

Kako je cijeli sindrom vrlo neugodan, pa osim bolova uzrokuje i nesanicu, kao posljedicu svoje učestalosti, valja učiniti sve što je moguće kako bi se ti grčevi spriječili. Vježbe su najprepisivanija pomoć, a savjeti za njihovu primjenu idu u tri smjera. Valja istezati mišiće potkoljenice više puta dnevno. Dobro je prije spavanja nekoliko minuta voziti statički bicikl, a svakako se preporuča plivanje nekoliko puta na tjedan. Isto je tako jedna od važnijih preporuka piti dovoljno tekućine tijekom dana (6-8 čaša, odnosno oko 1,5-2 litre). Kada se dogodi grč, dobro je ili malo prošetati, ili promasirati bolno područje, te se otuširati toplom vodom. Dobar će rezultat dati i masiranje ledom bolnog područja (sve ovo činiti jako oprezno u koliko su prisutni cirkulatorni problemi, poput proširenih vena ili arterioskleroze. Medicinska masaža može biti od pomoći, no iz vlastitog iskustva mogu reći da ona ublažava noćne grčeve tek dan ili dva, a da bi se oni kasnije vratili u istom intenzitetu. Stoga, valja vježbati.

Ako se niti nakon višetjednog upornog vježbanja grčevi ne smanje ili nestanu, dobro je učiniti i dodatne pretrage. To ne znači odmah da je u pitanju kakva druga bolest, već naprosto treba isključiti i tu mogućnost. Ukoliko je sve ostalo u redu, a grčevi i dalje uporno remete vaš san, moguće ih je smanjiti i nekim lijekovima. Kojim točno i u kojoj količini, odlučit će, naravno liječnik. Ipak, malo vježbanja daje u većini slučajeva dobre rezultate, a i nema nuspojava, ma kako dugo radili iste vježbe.

izvor: www.zdravlje.us


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.