ponedjeljak, 13. veljače 2012.

Zdrave kosti


Svaka žena koju znam zabrinuta je zbog osteoporoze. Zastrašujuće priče izjednačavaju osteoporozu sa slomljenim kukom, krivom kičmom, invalidskim kolicima i smrću - pojavama koje želimo da izbegnemo. Šta možemo da učinimo? Da li treba da uzimamo dodatni kalcijum? Hormone? Da li možemo da se oslonimo na naše zelene saveznike?

Tradicija Mudre Žene smatra da su jednostavni stilovi života, uključujući (ali, ne ograničavajući se samo na to) redovnu upotrebu hranjivih biljnih ekstrakta, biljnog medicinskog sirćeta, jogurta i morskih trava, dovoljni da sačuvaju kosti i spreče lomove. Takođe, smatra se da ovi životni stilovi donose višestruku korist zdravlju, uključujući smanjenje srčanih oboljenja i raka dojke, bez problema i rizika koji se povezuju sa uzimanjem hormona. Što se tiče veštačkih dodataka, kao što ćemo videti, oni više škode nego što koriste.

Zaboravite osteoporozu

Prvo, moramo da se oslobodimo ideje da je osteoporoza važna. U Tradiciji Mudre Žene, fokusiramo se na pacijenta, ne na problem. Ne postoje bolesti i ne postoje lekovi za bolesti. Ako se usredsredimo na osteoporozu, ne možemo da vidimo celu ženu.Zapravo, usko fokusiranje pažnje na prevenciju osteoporoze povećava broj slučajeva raka dojke. Žene u post-menopauzi, sa najvećom koštanom masom, imaju najviše šansi da im se dijagnostikuje rak dojke. Žene koje uzimaju zamenu za estrogen kako bi sprečile osteoporozu, čak i samo tokom pet godina, povećavaju rizik od raka dojke za 20%; ako uzimaju zamenu za hormone, rizik se povećava za 40%.

Ovaj rizik mogao bi biti opravdan ako bismo pokazali povezanost između gustine kostiju i njihovog lomljenja, ali takva veza ne postoji. Kada sam se zatekla na večeri prošle godine (2000) sa Suzan Braun, direktorkom OICH, zamolila sam je da me uputi na bilo koje istraživanje koje pokazuje jasnu vezu između osteoporoze i lomljenja kostiju. Nasmešila se. ''Ne postoji.'' ''U jednom skorašnjem istraživanju'', nastavila je ''istraživači su izmerili gustinu kostiju ljudi starijih od 65 godina koji su imali polomljene kosti. 25% njih imalo je veliku gustinu kostiju, a 50% imalo je prosečnu gustinu''. Obratite pažnju da su oni sa velikom gustinom podjednako često lomili kukove kao i oni sa osteoporozom.

Postanite elastični

Ako osteoporoza nije problem, šta jeste? Jednom rečju: neelastičnost. Elastične kosti se savijaju, krute kosti se lome. To važi čak i ako je elastična kost tanka, i ako je kruta kost debela. Zamislite komad mrtve borovine. Iako je možda debelo, krhko je i lako se lomi. Zamislite zelenu borovu grančicu, čak i ako je mala, skoro je nemoguće slomiti je. Elastične kosti, bez obzira na to da li su debele ili tanke, pre će se saviti nego polomiti.

Elastičnost je sinonim za zdravlje u Tradiciji Mudre Žene. Postiže se ishranom i jačanjem. Elastičnost kostiju se postiže ishranom kostiju i jačanjem mišića oko njih. Jačanje je podjednako važno kao i ishrana, ali zato što smo travari, hajde da se usredsredimo na koristi koje hranjive biljke pružaju ženama koje žele da imaju jake, elastične kosti.

Ishrana naših kostiju

Starost ne pravi slabe kosti. Loša ishrana pravi slabe kosti. Od čega se sastoje kosti? Kao i sva tkiva, one sadrže proteine. Bogate su mineralima, ne samo kalcijumom, već i kalijumom, manganom, magnezijumom, silicijum-dioksidom, gvožđem, cinkom, selenom, borom, fosforom, sumporom, hromom, i drugim. A da bi se ti minerali iskoristili, neophodno je prisustvo vitamina D, a ishrana mora da sadrži visoko-kvalitetne masti.

Kostima su potrebni proteini

Čula sam, a bez sumnje i vi ste, da životinjski proteini propuštaju kalcijum iz kostiju. To je samo delimično tačno. Svi proteini, bilo iz mesa, graška, soje, žitarica ili povrća, koriste kalcijum u probavi. Protein iz soje je posebno štetan za zdravlje kostiju; soji ne samo da prirodno nedostaje kalcijum, već i direktno utiče na udeo kalcijuma u kostima.

Tradicionalni režimi ishrane kombinuju protein i kalcijum (npr. alge i tofu, tortilje pravljene od kukuruza mlevenog na krečnjaku sa graškom, topljeni sir na hamburgeru). Biljke bogate proteinima kao što je kopriva, ovas, crvena detelina i lišće kamfora, takođe pružaju dosta kalcijuma, kao i jogurt, sir i mleko (koji pružaju i zdrave masnoće potrebne za neutralizovanje minerala). Ograničavanje proteina ograničava i zdravlje kostiju.

Kostima su potrebne visoko-kvalitetne masnoće

Hormoni su vrsta masnoća, a holesterol je preteča mnogima od njih. Problemi sa kostima u post-menopauzi, po mom mišljenju, ne javljaju se zbog nedostatka estrogena, već zbog nedostatka masnoća. Ako u ishrani nedostaju masnoće visokog kvaliteta, hormoni će se proizvoditi u neadekvatnim količinama. A vitamin D, vitamin sličan hormonu, neće biti dovoljno iskorišćen. Zatim, apsorpcija minerala zavisi od masnoća. Ishrana siromašna mastima, po mom mišljenju, jako otežava izgradnju zdravih kostiju.



Kostima su potrebni minerali

Kostima je potreban kalcijum, a one su poslednje koje ga dobijaju, tako da naša ishrana treba da bude jako bogata ovim mineralom. Ali, fokusiranje na kalcijum, do isključenja ostalih minerala, vodi ka slomljenim kostima, jer kalcijum je krut i neelastičan. Zamislite komad krede, kalcijum karbonat, i kako se lako lomi. Istraživanje, dugo više od šest godina, koje je obuhvatilo 10.000 belkinja starijih od 65 godina, otkrilo je da je '' korišćenje dodataka kalcijuma povezano sa povećanim rizikom od fraktura kičme i kukova''. Ostali minerali pronađeni u kostima obezbeđuju im elastičnost. Kada uzimamo kalcijum iz biljaka i hrane (koji sadrže mnoštvo minerala), negujemo zdrave kosti.

Dobijanje minerala

Iz perspektive Mudre Žene, savršen način za održavanje zdravih kostiju, koje su savitljive i otporne na lomove, jeste korišćenje biljaka i hrane bogate mineralima. Zato što su minerali teški i nekompaktni, moramo da ih unosimo u većim količinama da bismo osetili promenu u našem zdravlju. Kao što je uzimanje kašičice šargarepe smešno, tako je i uzimanje biljaka bogatih mineralima u obliku kapsule ili tinkture. Zato što su minerali nalik stenama, moramo da probijemo ćelijske zidove da dopremo do njih. Sirova, sveža hrana ne pruža minerale našim telima. Da bismo dobili minerale, treba nam toplota, vreme i velike količine biljnog materijala. Ja najviše volim da rastvaram minerale u vodi ili sirćetu.

Za pravljenje hranjive biljne mešavine, potrebno je sipati ¼ l kipuće vode preko jedne unce (30g) osušene biljke u teglu, čvrsto je zatvoriti i ostaviti da prenoći. Ujutru ocedim tečnost bogatu mineralima i popijem je - sa ledom ili ugrejanu, sa medom ili mlekom, pomešano sa crnim čajem, začinjeno nanom, pomešano sa rumom, kako god želite. Možete da popijete čitavu četvrtinu u jednom danu, ali obavezno je popijte u roku od dva dana.

Moji omiljeni hranjivi biljni ekstrakti prave se od ovsa (Avena sativa), koprive (Urtica dioica), crvene deteline (Trifolium pratense) ili lišća kamfora (Symphy zum uplandica x). Ponekad dodam malo aromatičnog bilja kao što su menta (Mentha pipperata), balzam od limuna (Melissa off), bergamot (Monarda didyma) da bih poboljšala ukus.

Da bih dobila minerale iz voća i povrća, kuvam ih dugo, sve dok im se ne promene boja i tekstura, što je dokaz da su razbijeni ćelijski zidovi. Kelj, kuvan satima, pruža mnogo više minerala vašim kostima od tek oparenog kelja. Sveži sokovi gotovo uopšte ne sadrže minerale. Kuvanje nam uvećava dostupnost hranjivih materija, naročito minerala.

Biljke su ''skladišta'' minerala

Teško je pojesti po šolju kuvanog povrća, čak i za najmotivisanije žene. Ali, piti hranjive biljne mešavine, jesti alge i koristiti medicinska biljna sirća, lako je. Oni su ukusni, zabavni za pripremanje i korišćenje i dodaju veliki plus ishrani, gotovo bez kalorija. Hranjivo bilje i baštenski korov daleko su bogatiji mineralima od obične hrane. Ne samo da je hranjivo bilje izvanredan izvor minerala, već su i njihovi minerali bolji u sprečavanju lomova kostiju od veštačkih dodataka.

Sposobnost biljaka da se bore protiv osteoporoze može biti složenija od njihovog bogatstva mineralima, ipak, čini se da je telo spremnije da koristi minerale u zelenim biljkama, koji su se pokazali idealnim sredstvom za održavanje zdravih kostiju. Dr Kempbel, profesor nutricionističke biohemije na Kornel Univerzitetu, sproveo je opsežno istraživanje u ruralnim delovima Kine, gde su pronađeni podaci o najnižoj mogućoj stopi lomova kostiju kod sredovečnih i starijih žena. On kaže: ''Što su ljudi bliži ishrani zasnovanoj na bilju i lisnatom povrću, niže su stope mnogih bolesti, uključujući osteoporozu''.

Zaključak

Moje sopstveno iskustvo u pomaganju ženama da povrate i zadrže gustinu i elastičnost kostiju, navelo me je da verujem da promene u životnom stilu izuzetno dobro uspevaju kod motivisanih žena koje žele da izbegnu rizik i troškove dugotrajnih korišćenja pilula. Hranjivi biljni ekstrakti, biljna sirća bogata mineralima, jogurt i alge, kombinovani sa posebnom pažnjom na jačanje mišića, neosporno povećavaju gustinu kostiju i stvaraju elastične, zdrave kosti i žene.

2001. Susun S. Vid


http://www.tvorac-grada.com/forum/
Korisne informacije o zdravlju i prehrani možete pronaći na:


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.