subota, 11. veljače 2012.

Bol u leđima

Evo jednoga zakona iz fizike o kojemu ćete rijetko išta čuti: Što je nešto teže, to ćete ga češće baš vi morati pomicati. Evo još jednoga zakona iz fizike: Sve stvari izgledat će najbolje na najudaljenijemu mjestu od onoga gdje ste ih vi prvi put postavili. U pokušaju da naglo pomaknete nešto naizgled nepomično, leži jedan od glavnih uzroka problema s leđima. Pokušavate gurnuti, zavrtjeti, preokrenuti, podignuti, udariti, povući i naprežete se na načine za koje nikada niste ni pomislili da su mogući. Rezultat je najčešće bol u leđima – a nje se nije uvijek lako osloboditi. Neki stručnjaci za leđobolju tvrde da četvero od petero ljudi za vrijeme svog života iskuse bol u leđima. A ozljede koje se odnose na leđa koštaju industriju u gubitku radnih dana i u naknadama. Stoga, ako ste nešto pomaknuli, a predmet koji želite još i podignuti “porugljivo vam se smije” dok se vi trzate u bolnome grču, znajte da postoje neke stvari koje možete učiniti da zaustavite bolni napad.

SPAS OD BOLI U LEĐIMA

Liječnici će vam reći da se bol u leđima pojavljuje u dvije forme, akutnoj i kroničnoj . Akutna bol dolazi naglo i snažno. To je ona vrsta koju osjetite kad činite nešto što ne biste smjeli, ili to radite na pogrešan način. Bol može biti zbog uganuća zgloba, naprezanja ili istezanja mišića u leđima. Može vas nekoliko dana jako boljeti, ali liječnici kažu da se akutne boli – ako slijedite navedene savjete za samopomoć – možete osloboditi bez ikakvih posljedica.

Ne stojte na nogama

Vaša će vam leđa za to biti zahvalna. “Za akutni problem”, kaže ortoped dr. E. Abraham, profesor na Medicinskom fakultetu u Kaliforniji, “prva stvar koju morate učiniti jest — odmarati se u krevetu. ” Upravo to može biti i jedina stvar koju želite učiniti. Svaki fizički pokret, čak i ustajanje kako biste otišli u kupaonicu, može vam ponovno donijeti bol. Zato prvih dan-dva aktivnosti svedite na minimum.

Ne izležavajte se predugo

Koliko dugo ćete ostati u krevetu ovisi o jakosti boli. Na primjer, ako vas nakon dva dana još uvijek boli, još jedan dodatni dan ležanja neće vam naškoditi. Najbolje je, međutim, ležanje što prije prekinuti. Neka vas u odluci vodi bol. “Mnogi misle da će tjedan dana ležanja pomoći da bol nestane”, kaže dr. D. Lehrman, osnivač Lehrman centra za leđa, u Miamiju, Florida. “Ali, to nije tako. Za svaki tjedan ležanja potrebna su dva tjedna rehabilitacije.” Istraživanje u Centru za zdravstveno proučavanje Sveučilišta u Texasu to potvrđuje. Znanstvenici su proučavali 203 pacijenta koji su se žalili na akutnu bol u leđima. Jednima je savjetovano neka se odmaraju po dva puna dana, a drugima neka se odmaraju sedam dana. Objema skupinama bol se međutim smanjila u istom vremenskom razmaku. Oni koji su ustali iz kreveta nakon dva dana ležanja vratili su se poslu puno ranije. “Duljina ležanja stvarno ne utječe na oporavak”, kaže dr. RA. Deyo, jedan od istraživača. ” Za neke je ljude to samo ugodniji položaj za prvih nekoliko dana.”

Izolirajte bol pomoću leda

Najbolji način da smirite akutno razbuktavanje bola je pomoću leda. Led će smanjiti oteklinu i napregnutost vaših leđnih mišića. Za još bolji rezultat preporučuje se masaža ledom. Stavite vrećicu s ledom na bolno mjesto i masirajte sedam do osam minuta. Radite tako jedan do dva dana.

Probajte olakšati bol pomoću topline

Nakon jednoga ili dva dana masaže ledom, liječnici preporučuju prijelaz na toplinu. Uzmite mekani ručnik i stavite ga u posudu s vrućom vodom. Dobro ga iscijedite i izravnajte ga tako da nema nabora. Lezite na prsa s jastucima ispod kukova i gležnjeva, te preklopljeni ručnik stavite na bolni dio leđa. Preko toga stavite plastični ili sličan dobro prianjajući tanki sloj materijala, a povrh svega termofor s toplom vodom. Ako je moguće, na vrh stavite nešto što će sve skupa lagano pritiskati – telefonski imenik, na primjer. Ovo će stvoriti vlažnu toplinu koja će pomoći u smanjenju misićnoga grča.

Primijenite vruće i hladno

Za one koj i ne mogu odlučiti što im više pomaže sasvim je u redu da primijene obje metode. To može čak imati dodatnu korist. Naizmjenični postupak vrućeg i hladnog pomoći će vam da se osjećate bolje. Primijenite 30 minuta leda, pa 30 minuta topline, ponavljajući postupke više puta.

Istegnite se da smanjite grč

“Istezanje bolnih leđa doista će ubrzati proces ozdravljenja”, kaže dr. Lehrman. Jedan dobar način istezanja za bol u donjem dijelu leđa jest da koljena podignete u krevetu i primaknete ih prsima. Dok su na prsima, pritisnite ih rukama. Istegnite se, pa se odmorite. Ponovite. Istezanje će pomoći mišićima da se smire prije nego što bi se oni inače smirili.

Iskotrljajte se iz kreveta

Ako baš morate ustati iz kreveta, liječnici savjetuju da se iskotrljate iz njega pažljivo i polako. Pri ustajanju iz kreveta bol se može smanjiti tako da se kližete do ruba kreveta. Kad dođete na rub, ukočite leđa pa najprije spustite noge. Taj će pokret djelovati poput odskočne daske, uspravno podižući vaš gornji dio tijela iz kreveta.

BOL KOJA TRAJE I TRAJE

Za neke je ljude bol u leđima dio svakodnevna života. Koji god razlog bio, bol se neprestano vuče i vuče što se čini kao vječnost. Neki ljudi pate od boli koja se stalno vraća; mali pokret može aktivirati takvu bol. To se zove kronična bol. Sljedeci savjeti su osobito važni za ljude s kroničnom boli, iako i oni s akutnom boli mogu od njih imati koristi:


Izravnavanje

Daska ispod madraca pomoći će donjem dijelu kralješnice. Cilj je imati krevet koji se – dok na njemu spavate – neće uleći po sredini. Komad šperploče ispod madraca spriječit će ulegnuće.

Utopite bol u vodenome krevetu

Moderan vodeni krevet, onaj koji se lako prilagodi tijelu i ne radi puno valova, odličan je za većinu problema s leđima. U vodenome krevetu dobiva se izjednačena promjena u pritisku na različite dijelove vašega tijela. Zbog toga cijelu noć možete ležati u istome položaju.

Postanite ” lijeni S ” spavač

Bolesna leđa ne trpe ležanje na trbuhu. “Najbolj i položaj za onoga tko se odmara u krevetu jest onaj što ga mi zovemo lijeni S položaj ” , kaže dr. Abraham. Stavite jastuk ispod glave i gornjeg dijela vrata, držite leđa relativno ravno na krevetu, i zatim stavite jastuk ispod koljena. Pri ovom položaju tetive su labave i nema pritiska na donji dio kralješnice. Inače, kod ispruženih nogu tetive povlače donj i dio kralješnice, pritišću je i uzrokuju bol.

Spavajte u položaju fetusa

Spavat ćete poput bebe ako spavate na boku u položaj u fetusa. Kad tako spavate, dobra je ideja staviti jastuk između koljena. Jastuk zaustavlja nogu da ne kliže prema naprijed i ne rotira vašu zdjelicu, što bi dodatno stvaralo pritisak u leđima.

Uzimajte jedan aspirin dnevno

To vas može osloboditi bolova. Bol u leđima često prati upala oko bolnoga mjesta, a jednostavni lijekovi za koje nije potreban liječnički recept, kakvi su aspirin i ibuprofen, mogu olakšati bol. Oni čak mogu pomoći i kod jače upale. Paracetamol nije toliko djelotvoran jer nije protuupalni lijek.

Budite na pravom tragu

Ako tražite prirodno protuupalno sredstvo, probajte biljna sredstva, na primjer, spravljena od suručice (Filipendula ulmaria). Ona je prirodni salicilat, aktivni sastojak koji aspirinu daje protuupalnu moć. Ako je uzmete nakon obroka, neće iritirati želudac i dobro će djelovati kod blage do srednje boli u leđima. Oni koji imaju smetnje od čira na želucu i žgaravice, dakako, ne bi je smjeli uzimati.

Slikovito zamislite sami sebe bez bola

Sredina noći može biti najgore vrijeme za bol. Bol vas probudi i drži vas budnima. “Metoda vizualizacije je posebno dobra za takve slučajeve”, kaže dr. D. Turk, direktor Instituta za ispitivanje i liječenje boli Sveučilišta u Pittsburghu. “Zatvorite oči i zamislite jedan limun na bijelome porculanskom tanjuru. Predočite sebi nož točno do njega. Zamislite kako uzimate nož i režete limun. Čujete zvuk noža koji prolazi kroz limun. Pomirišete. Približite limun licu i zamislite njegov okus.” To je samo jedan primjer kako možete svoja osjetila upotrijebiti u vizualizaciji. Namjera je maštom sebi predočiti što više detalja. Što je više detalja u vizualizaciji, više ćete se njima zaokupiti i pažnja će vam se brže odvući dalje od boli.

Pokušajte T’ai chi kako biste odvezali mišićne čvorove

Tai chi je prastara kineska metoda usporenih laganih pokreta. Ta metoda relaksira i pomaže mišićima u leđima. U njoj su mnoge vježbe za disanje i istezanje koje potiču harmoniju unutar tijela. “Za Tai chi treba vremena i samodiscipline da bi se naučila, ali se isplati”, kaže dr. Abraham, koji i sam prakticira ovu metodu i dodaje: “Znam da je čudno da jedan ortoped ovako govori, ali ova je metoda dobar način življenja i pomoći će ljudima koji pate od bolova u leđima.”

By: How to sleep better


izvor: www.savjetnica.com

Korisne informacije o zdravlju i prehrani možete pronaći na:


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.