četvrtak, 9. veljače 2012.

Artritis

Artritis je možda najstarija bolest na zemlji. Mumije koje  su otkrivene u Egiptu su ga imale, prethistorijski čovjek ga je imao, dinosaurusi su ga imali. Blizu 40 milijuna Amerikanaca ga imaju, a za godinu dana još milijun će ih imati artritis. Ako ovo čitate, možda ga i vi imate, ili poznate nekoga tko ga ima.

Iako svaki dan nove knjige hvale nova liječenja moćnim novim lijekovima a kirurgija iskače s novim operativnim zahvatima, mi vam nećemo govoriti o nikakvim novim ‘čudesnim’ lijekovima. Ono što ćemo vam reći jest kako da olakšate bolove bez lijekova na recept ili odlaska k liječniku. Ima puno toga što sami možete učiniti, kod kuće, bez previše skupe opreme, boli ili rizika. Zato počnimo. (Ako nije drukčije naglašeno, sljedeći savjeti pomažu za sve vrste artritisa.)

Izgubite na težini, dobijte olakšanje

Nema nijedne magične hrane ili dijete koja će odnijeti artritičnu bol. Ali ako imate prekomjernu tjelesnu težinu pa izgubite na težini, to će značajno smanjiti količinu stresa i boli koju osjećate u kralješnici, koljenima, kukovima, zglobovima i stopalima. Razlog: Što ste više teški, više stresa i pritiska stavljate na svoje zglobove. To povećava pritisak na hrskavicu, koja je u kontaktu s kostima, a što onda povećava incidenciju upale, otekline i bolova.

Rješenje: Surađujte s vašim liječnikom ili nutricionistom da pronađete dijetu najbolju za vas i koje će te se strogo pridržavati.

Protegnite se nježno za snagu i za mobilnost

“Kad se radi o artritisu”, kaže dr. Mary P. Schatz iz Nashvillea, Tennessee, “pomicanje boli, ali nepomicanje razara. Nepravilno kretanje šteti, ali mudro kretanje liječi.” Dr. Schatz ima takvu filozofiju na umu kad preporučuje jogu svojim pacijentima koji boluju od artritisa. Joga nas uči pokretima u kojima se postiže pravilna ravnoteža u zglobu, a što pomaže da se deformirani zglobovi vrate natrag u normalni položaj, jer se odgovarajući mišići produže i ojačaju. Razmislite o privatnoj seansi s iskusnim uciteljem joge ili o kupnji knjige da naučite pravilne položaje. Ali zapamtite: Mudre vježbe joge ključ su za oporavak artritičnih zglobova. Radite ih unutar granica koje vam je odredila bolest, ali nemojte bolesti dopustiti da vas učini nepokretnima.

Pronađite olakšanje u manje stresa

Ako vas boli a vi ste napeti, još jače će vas boljeti. Ljudi koji u svom životu stvari drže pod kontrolom lakše i bolje kontroliraju i svoje bolove. Nedavno je istraživanje pokazalo i potvrdilo važnost psihološkog stava u olakšavanju artritičnih bolova. Neki od specifičnih savjeta koji se odnose na taj stav uključuju:

Ne žurite polako

Ljudi koji imaju artritis moraju naučiti kakav tempo sebi da odrede i ne smiju pokušavati učiniti sve odjednom onda kad se dobro osjećaju. Jer, to ih samo može umoriti i sljedeći dan donijeti im bolove. Pokušajte raditi pomalo svaki dan bez obzira kako se osjećate.

Naučite se opuštati

Naučite lekciju od prirodnog porođaja. Porođaj je vrlo bolan, ali žene nauče kako podnositi tu bol tako što se nauče opuštati. Knjige i audiokasete sadrže razne tehnike opuštanja i mogu se nabaviti u mnogim knjižarama. Dr. Seth Ziebell, iz Tucsona, Arizona, posebno se bavi proučavanjem odnosa stresa i boli, te kaže: “Zglob koji se malo upotrebljava može postati bolan zglob. Ako se koncentrirate na bol, jače vas boli, ali ako se zaposlite radeći nešto drugo što vam je važno, nećete osjećati bol.”

Pokušajte poslijepodnevnu prevenciju za jutarnju ukočenost

” Oko 90 posto pacijenata koje ja vidim pate od nekakva oblika jutarnje ukočenosti”, kaže dr. Ilya Rubinov, iz Medicinskog centra za artrtitis u Fort Lauderdaleu, Florida. On svojim pacijentima savjetuje primjenu masti za mišiće noću prije odlaska u krevet. To vas opušta i daje vam psihološki polet, također. Razlog? Ljudi koji imaju artritis cijeli se dan puno bolje osjećaju ako nisu ukočeni kad se ujutro probude.

Neka bol otpluta što dalje

Ispitivanja su pokazala da plutanje u specijalno napravljenim komorama, poznatima također kao izolacijske komore, može olakšati artritične bolove. Obično se u takvim komorama provede jedan sat, olakšanje boli nastaje zbog smanjenja stresa. Tijelo se opušta, mišići se opuštaju a to izgleda stimulira otpuštanje endorfina, prirodnog tjelesnog analgetika. Voda se u tim komorama zagrijava do točno 340 Celzijeva, što je i temperatura kože, a okolni zrak je topao i miran koji uvodi u duboku relaksaciju.

Miješajte ulje i vodu

“Ja imam reumatoidni artritis u rukama”, kaže Donna King, instruktorica masaže na Atlantskoj školi masaže, u Atlanti, Georgia. “Pohađala sam tečajeve za liječenje artritisa u rukama i, također, istraživala što meni najbolje pomaže – zato ja znam da ovaj tretman djeluje.” Njezina preporuka: Toplina i ulje eukaliptusa (probajte Deep Heat Rub) djeluje dobro i za osteoartritis i za reumatoidni artritis. “Ja to upotrebljavam u kombinacij i s vlažnom toplinom kad se osjećam ukočeno ili imam bolove”, kaže Donna King. “Jednostavno namažite i utrljajte to u kožu, te umotajte zglob ljepljivim materijalom ili posebnom tkaninom. Vlažna toplina može se dodati pomoću vrućih ručnika, ili svoje ruke ili noge možete močiti u toploj vodi”

Naučite masažu

Kad se radi o masaži za ublažavanje artritičnih bolova, instruktorica masaže Donna King nudi nam svoje savjete. Masirajte mišiće na mjestima gdje su pričvršćeni za tetive koje vode do bolnoga zgloba. “Na primjer, ako imate artritis u rukama”, tumači ona, “masirajte podlakticu od ručnog zgloba do lakta, upotrebljavajući tehniku pritiskanja.” Za uspješnu masažu, upotrijebite ili donji stražnji dio ruke, palac ili lakat kako biste pritisnuli mišić i držite ga tako nekoliko sekunda, pa pustite. Za artritis u skočnom zglobu ili stopalu, masirajte stražnj i i prednji dio potkoljenice.

Povećajte svoju dozu vitamina E

Istraživanja su pokazala da pacijentima s reumatoidnim artritisom nedostaje vitamina e. Jake doze toga vitamina mogu bolest zaustaviti i dovesti je u stanje regresije. Vitamin e definitivno je dobar kućni lijek za osobu koja boluje od reumatoidnog artritisa. Toksičnost vitamina e praktički je nikakva, i ako je osoba uzela oko 500 miligrama sveukupno u cijelome danu, što nije previše, to bi bilo dovoljno vitamina za povoljan efekt. Prije nego što započnete terapiju vitaminom e, posavjetujte se s liječnikom.

Prakticirajte izbjegavanje hrane

“Mislim da sam vidio najdramatičnije rezultate kad su moji pacijenti s reumatoidnim artritisom izbjegavali hranu iz porodice velebilja i mliječne proizvode”, kaže dr. Haas. Porodica velebilja sastoji se od bijelih krumpira, rajčice, patlidžana, duhana, svih vrsta paprika, feferona i papra, osim crnoga papra. Dr. Haas sugerira da bolesnici sami formiraj u svoju osobnu dijetu, pritom primjenjujući tzv. “plansko testiranje izbjegavanja hrane”. Jedan takav plan, koji je vrijedno pokušati, zahtijeva izbacivanje iz jelovnika sve oblike hrane za kojom ludujete, pod teorijom da ste možda doslovno ovisni o hrani na koju ste alergični. Ako, na primjer, stvarno ludujete za rajčicama, odstranite sve tragove te hrane iz svog jelovnika za jedan tjedan. Strogo pripazite da nema rajčice ni u čemu što jedete – provjerite naljepnice na svim proizvodima gotove pripremljene hrane, a, također, izbjegavajte rajčice u sirovom obliku. Ako vam se simptomi pogoršaju za sljedeća tri do četiri dana, možda ste alergični na tu hranu, jer pogoršanje simptoma može biti znak ovisnosti. Peti ili šesti dan bez te hrane trebali biste se osjećati bolje. Ako je tako, to je onda možda pravo vrijeme da posjetite liječnika i dogovorite kompletno testiranje za alergiju.

Smanjite uzimanje biljnog ulja

Nema sumnje da je biljno ulje općenito korisno za većinu ljudi, ali ispitivanja su pokazala kako su ljudi s artritisom poseban slučaj, te da bi trebali smanjiti uzimanje biljnog ulja a povećati uzimanje ulja bogatih omega-3 masnim kiselinama. To ne znači ostati bez povrća, nego smanjiti proizvode koji sadrže ulje kao preljevi za salate, pržena hrana i margarin. Ta hrana sadrži visoku razinu omega-6 masnih kiselina, za koje se dokazalo da uzrokuju upalu kod osoba koje imaju reumatoidni artritis. Dva ulja koja imaju nisku razinu omega-6 masnih kiselina su ulje od repičina sjemenja i maslinovo ulje. Liječnici savjetuju da se ta dva ulja rabe u umjerenim količinama, naglašujući kako je najbolje cjelokupnu razinu masnoće u dijeti držati ispod 30 posto svih kalorija.

Nastavite sa sokom od mrkve

Post sokom od povrća značajno smanjuje bolove kod mnogih pacijenata s reumatoidnim artritisom. Sok od mrkve, sok od celera, kupusa ili rajčice najčešće se upotrebljavaj u. Liječnici savjetuju post samo sokom od povrća za citav jedan dan u prvome tjednu. Sljedeći tjedan nastavite tako dva dana u tjednu (ponedjeljak i srijedu) i onda tri dana u trećem tjednu (ponedjeljak, srijedu i petak) . Međutim, ne pokušavajte nikakvu vrstu posta bez odobrenja i nadzora liječnika.

izvor: www.savjetnica.com


Korisne informacije o zdravlju i prehrani možete pronaći na:


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.